Mt. Meru en ViaVia - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu Mt. Meru en ViaVia - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu

Mt. Meru en ViaVia

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 Oktober 2010 | Tanzania, Arusha

Mambo Mambo kila mtu!
Dankjulliewel voor alle leuke reacties! Ja, ja, ik heb de top van de Mt. Meru gehaald, het was heeeel erg zwaar, maar ook echt suuuuper gaaf. We hebben er drie dagen over gedaan en heel smerig campingvoedsel op, maar we hebben het alle 10 gehaald en we leven ook alle 10 nog! Afgelopen week heb ik niet zo heel veel hoeven werken, aangezien ik tot dinsdag dus bezig was met de bergbeklimming en donderdag was een feestdag omdat er een of andere president op die dag was overleden (vraag me niet waarom ze dan feest vieren, maar het was in ieder geval doods op straat). Donderdag zijn we met een stel uitgeweest in de ViaVia, wat ook een hele speciale ervaring was. Helaas is toen ook mijn telefoon gestolen, dus nu heb ik voorlopig een ander nummer, maar ik ga proberen om volgende week mijn oude nummer terug te krijgen.. mijn voorlopige nummer is +255 686819491 En Maarten, ik wacht vol smacht op je liefdesbrief;).
Dan hier de uitgebreidere versie
Mt. Meru:
Op vrijdagavond zijn Sophie en ik al richting usa gegaan, waar we bij Raquel konden blijven slapen (aangezien de rest allemaal een gastgezin daar heeft en we ook vanaf daar vertrokken). Naar usa gaan was al een hele ervaring opzich, want we moesten met onze gigantische backpacks in de DallaDalla en we waren te ver doorgereden, dus moesten we ook weer een heel eind terug met de DallaDalla. Maargoed, een beetje bijslapen voor de beklimming zat er niet echt in, want Raquel's gastgezin is een weeshuis met 40 mininegertjes die allemaal heeeeel graag aandacht willen van mzungu's. Nou, dat hebben we ze gegeven, maar dat betekende wel dat we de volgende dag om 5 uur weer door ze wakker gemaakt werden. We werden opgehaald door een vriend van iemand met een Pick-up en toen hadden de mini-negertjes het helemaal niet meer natuurlijk, 10 mzungu's achter in de bak van een pick-up truck! (3 Denen, 3 Duitsers, 2 Amerikanen, 1 Noor en ik) De Mt. Meru ligt in het Arusha National Park en toen we door de poort reden kwamen we meteen langs een hele grote vlakte met allemaal giraffen en zebra's. Toen we nog iets verder reden zagen we van die gigantisch lelijke apen en toen was onze trip nog niet eens echt begonnen! We kregen een gids en een drager mee (die per dag 20 kilo mee kon dragen!!!) en zo gingen we op pad. We zouden iedere dag 1000 meter omhoog gaan. De eerste dag was gelukkig nog tussen de bomen door, dus het was nog niet zo heel zwaar omdat er wat schaduw was. Onderweg kwamen we nog meer apen tegen. Ook waren we ineens bij een waterval, wat een welkome verassing was! Toen we echt het idee hadden dat we niet meer konden zei de gids, nog 1 minuut! En na die minuut was er zo iets gaafs. Ineens was er een open vlakte zo groot als 1000 voetbalvelden ofzo (naja, groot in ieder geval) met allemaal hele mooie bomen en bloemen, maar vooral met heel veel zand. We waren dus in het midden van de krater gekomen. Daar was ook onze eerste overnachting. Het duurde wel 3 uur voor we alle 10 onze noodles hadden kunnen opwarmen op de stove en toen lagen we om 6 uur in bed. De volgende dag om 7 uur weer op pad en deze dag zou voornamelijk bestaan uit trappen trappen en nog eens trappen.. Ik met mijn tel-tic heb ze natuurlijk geteld... 10855, of misschien eentje meer of minder, maar ik kon geen traptrede meer zien aan het einde! We waren al om 14.00 bij onze overnachting en toen hebben we maar meteen ons diner van die dag gegeten.. koude bonen. Om ons ritme een goede tik te geven lagen we om 16.00 in bed, maar om 17.00 werden we weer wakker gemaakt door een van de jongens dat we de little meru even zouden beklimmen. Nou, dat was dus heel mooi, want we konden heel goed de zonsondergang zien en de ashcone in het midden van de krater. Ook was het goed om even aan de hoogte te wennen voor de volgende dag.. en dat hadden we nodig..... de volgende ochtend stonden we om 1.00 op om om 2.00 te vertrekken. In het donker hebben we dus 4,5 uur geklommen en toen de zon langzaam opkwam was het uitzicht echt fantastisch! We konden de kilimanjaro door de ochtendmist en de opkomende zon zien en helaas konden we vanaf dat moment ook de top zien.. De vlag was nog maar 30 meter verderop, maar het was zoooo vermoeiend. Iedere stap die je nam koste wel drie keer ademhalen. Op een gegeven moment hoorde ik de eerste gil vanaf de vlag komen. Toen was ik nog maar 10 meter verwijderd, maar ik had het gevoel dat ik echt geen adem meer kon krijgen. Hoe we het hebben gedaan weet ik niet, maar uiteindelijk waren we allemaal op de top en hebben we champagne gedronken omdat Raquel jarig was. Op de terugweg zagen we wat voor bizarre rotspartijen we hadden beklommen, en dat was dus echt niet normaal! De terugweg was dan ook veel enger, maar ook wel veel mooier. Tussen de 2 hutten kreeg Jon (een jongen uit Noorwegen van honderttien kilo) last van zn knieen en toen moest de rescue-car gebeld worden. In eerste instantie zou alleen Jon meegaan, maar toen de rescue-car arriveerde bij de laagste hut, zijn we allemaal in de laadbak gegaan en we hebben zo gigantisch hard door de bossen van de berg af gereden, ik heb nog nooit in zon enge roolercoaster gezeten! Op dinsdag kon niemand van ons meer lopen en hebben we heel de dag lekker in de zon in de tuin gelegen:).
ViaVia
Donderdag was de spierpijn bijna weg en konden we dus lekker uitgaan. Ik had gewoon een of andere club verwacht, maar uiteraard was het in de openlucht en zelfs het gedeelte dat 'binnen' zou zijn had geen dak. Eerst hebben we er gegeten en toen begon een of ander life bandje te spelen en begonnen al de Masaai-kerels supergaaf te dansen, werkelijk alles bewoog gewoon. Stonden wij daar een beetje klungelig bij op en neer te stappen:s. Maar op een gegeven moment gingen die Masaaitjes dus ook met ons dansen en dat was echt gaaf, ineens was ik heeeeeel blij met die jaren dansles:). Na heel wat biertjes en wat dansjes zijn we met zn allen in 1 taxi naar een hotel gegaan, wat natuurlijk ook weer een beleving was, met 10 man in 1 taxi... En toen we bij het hotel kwamen, kwam ik erachter dat een van onze Masaaivrienden waarschijnlijk mijn telefoon heeft gejat. Dus vandaar mijn nieuwe tijdelijke nummer:(.
Morgen krijgen we les van een local in koken.. Dus wanneer ik terugkom kan ik heerlijk Tanzaniaans koken voor jullie! (naja, misschien moet ik eerst maar eens beginnen met hoe ik normaal Nederlands kan koken, maargoed)

Dat was het vooglopig wel even, ik ga proberen om wat foto's toe te voegen..

salamu xxx heel veel lief uit Tanzania

  • 16 Oktober 2010 - 11:57

    Winny:

    Nou moe zeg..Marleeeen!! Wat een verhaal!! Wat een avonturen en wat beschrijf je het mooi!
    Zie t zo voor me!
    Ik zou zeggen met Chris zijn woorden:
    Geniet je suf verder!
    liefs van Winny
    psje, was ik eens lekker de eerste die reageert!

  • 16 Oktober 2010 - 12:04

    Ellen:

    Hee nichtje,
    Wat een ontzettend mooi verhaal weer! Goed dat je het gehaald hebt :) Heel veel plezier verder, liefs xxx

  • 16 Oktober 2010 - 12:37

    Lotte:

    Boomaap! Het klinkt allemaal weer fantastisch. Wel balen dat je telefoon is gejat, het was zo'n mooie met zo'n fijne wekker ;) ! In ieder geval, nog heel veel plezier en ik spreek je snel!
    X

  • 16 Oktober 2010 - 15:44

    Ilse:

    Klinkt weer goed mutske! Wat gaaf die berg beklimming en super leuk om te lezen jou verhalen! Geniet maar weer van je avontuur en tot horens! Liefs en een dikke kus van je nicht.

  • 16 Oktober 2010 - 21:14

    Mama:

    he schat,
    wat een geweldige ervaringen weer. Hoe beviel de afritsbroek, afgeritst? Geniet maar lekker. Dikke kus


  • 16 Oktober 2010 - 23:15

    Rosan:

    Marleen! Wat een gave klim! En wat een freak ben je toch dat je alle traptreden geteld hebt! Mooie verhalen allemaal! Ben benieuwd naar het eten wat je voor ons gaat koken als je terug bent :)

    xxxxxxxxxxxx

  • 17 Oktober 2010 - 11:29

    Margot:

    Sounds good honey! Ik ga NU opzoeken hoe we de visa moeten regelen (moet nu toch een keer gebeuren...)!

    xxx

  • 17 Oktober 2010 - 13:57

    Lia:

    He Marleen,
    Leuk om alles te lezen, zo echt gaaf hoor. Wel bikkelen met het klimmen,knap hoor.Al een beetje oefenen voor de Kilimanjaro. En heb je veel plezier van de schoenen?

  • 17 Oktober 2010 - 14:09

    Ivar:

    He Lekkertje ;)!

    Klinkt allemaal weer top! Balen van je/mijn telefoon HAHA! ach ja in ieder geval 2 weken plezier van gehad toch?

    hopelijk kunnen we snel een keertje skypen indien mogelijk daar in afrika ;)!

    xxx

  • 17 Oktober 2010 - 21:50

    Papa:

    Hoi Marleen,
    hij gaat wel op volle toeren he? wat een ervaringen en wat een mooi verslag weer! proficiat met de berg. Tot volgende keer!
    dk papa

  • 18 Oktober 2010 - 16:48

    Chantal:

    hey marleen

    weer een super mooi, goed dat je het hebt gehaald

    geniet ervan


  • 18 Oktober 2010 - 16:48

    Chantal:

    hey marleen

    weer een super mooi, goed dat je het hebt gehaald

    geniet ervan


  • 18 Oktober 2010 - 19:32

    Kim M:

    Hey Mzungu! Wat een leuk verhaal weer! En wat goed dat je die berg helemaal hebt beklommen, echt super! Moet je zien wat je in de eerste paar weken allemaal al hebt beleefd, geweldig. Ik ben benieuwd er allemaal nog meer op je pad komt. Pas goed op jezelf en geniet ervan! X Kim

  • 18 Oktober 2010 - 21:56

    Thijmen:

    Hey Mleentje,

    Klinkt allemaal leuk :) als dokter spelen helemaal niks wordt kan je zo schrijfster worden :P ben benieuwd naar je volgende avonturen

    Liefs T

  • 19 Oktober 2010 - 09:54

    Sanne:

    Vet!! misschien wil ik toch ooit wel weer een berg beklimmen! Al die uitzichten, en het feit dat je achteraf kunt zeggen, dit heb ik bereikt! briljant! Ik heb je al op de hoogte gesteld van alle belevingen hier! we mailen/bellen/skypen snel!
    kus

  • 19 Oktober 2010 - 10:18

    Marion:

    Geweldige prestatie, zo'n berg te beklimmen en wat mooi (ik heb gisteren bij jouw thuis foto's op facebook gezien). Mooie natuur! ik kijk weer uit naar jouw volgende verslag! groetjes Marion

  • 19 Oktober 2010 - 13:40

    Henkwillyrickbram:

    wat een tof verslag weer erg spannend, maar wat is dat met die liefdesbrief? daar ben ik dus wel benieuwd naar veel liefs van ons

  • 19 Oktober 2010 - 17:45

    Lisette:

    Hee Marleen,

    Dat klinkt echt helemaal fantastisch allemaal!! Alleen balen van je telefoon.. Ben benieuwd naar je andere foto's!

    Kus Lisette

  • 22 Oktober 2010 - 12:16

    Jan En Zijn Klas:

    Beste kidogo
    Het is een leuk verhaal.Je maakt spannende dingen mee. Ashley uit onze klas wil graag nog eens een tekening voor je maken. Voor ons is het heel leerzaam en inspirerend. Robin wil later ook gaan klimmen nl. Guido wil later ook op avontuur, hij droomt van een survival met dieren vangen en opeten. Het lijkt ons vreselijk om te zien hoe vrouwen op deze manier kinderen op de wereld zetten en er niet eens mee naar omkijken. Je had van een of ander dier een slagader gegeten. Ben je er al achter welk dier dat was? Ben je er al achter wie jouw telefoontje heeft gejat? Lorenzo zegt dat ie op zo'n aap lijkt, dus die zetten we binnenkort op het vliegtuig.

    Groeten van de klas. We kijken uit naar je volgende brief

  • 22 Oktober 2010 - 12:16

    Jan En Zijn Klas:

    Beste kidogo
    Het is een leuk verhaal.Je maakt spannende dingen mee. Ashley uit onze klas wil graag nog eens een tekening voor je maken. Voor ons is het heel leerzaam en inspirerend. Robin wil later ook gaan klimmen nl. Guido wil later ook op avontuur, hij droomt van een survival met dieren vangen en opeten. Het lijkt ons vreselijk om te zien hoe vrouwen op deze manier kinderen op de wereld zetten en er niet eens mee naar omkijken. Je had van een of ander dier een slagader gegeten. Ben je er al achter welk dier dat was? Ben je er al achter wie jouw telefoontje heeft gejat? Lorenzo zegt dat ie op zo'n aap lijkt, dus die zetten we binnenkort op het vliegtuig.

    Groeten van de klas. We kijken uit naar je volgende brief

  • 23 Oktober 2010 - 12:27

    Helma:

    Geweldig weer dat het helemaal gehaald hebt.
    En gezond weer terug.

    Geniet lekker verder.

    groetjes

  • 28 Oktober 2010 - 10:36

    Thomas:

    Hey Mleen,

    Haha toch mooi om te zien dat je zowel je passie voor bergbeklimmen als onze katerige vrijdagavonden dansles in 1 verslag weet te verwerken.
    Hulde daarvoor en mooi dat je zo aan het genieten bent!
    Have fun!

  • 31 Oktober 2010 - 12:36

    Manon:

    Hee marleen!
    Leuk om je verhalen te lezen! Volgens mij heb je al veel meegemaakt in korte tijd;)
    Wij hockeyen vrolijk verder, al 3 wedstrijden gewonnen!:P
    xx Manon

  • 31 Oktober 2010 - 22:30

    Eline:

    Hee schatje!!

    Wat een verhaal weer! Echt fantastisch om te lezen hoe je berg trip was en dat je met zoveel maatjes op pad bent gegaan! Ben je inmiddels alweer bereikbaar op je oude nieuwe nummer? Wat rot zeg, was dat de tel van Ivar? Of her eigen niet-te- breken exemplaar? Dan hebben ze iig wel oog voor kwaliteit die masaimaten van jou:p je
    Ik ben benieuwd naar je foto's heb op mijn pocket televisie alleen de voorbeeldjes kunnen zien van jou en een heel gezellig mininegertje, zoals hij ze zo graag noemt:p
    Ik wens je nog heel veel plezier daar en ik hoop je snel weer te spreken!

    Liefs xx Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Marleen

Actief sinds 16 Sept. 2010
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 23989

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 26 Augustus 2015

Dokter in Suriname

24 Augustus 2012 - 20 Oktober 2012

Indonesia

30 September 2010 - 26 Maart 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: