VAB QP goes Africa!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu VAB QP goes Africa!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu

VAB QP goes Africa!!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

05 Januari 2011 | Tanzania, Dodoma

Jambojambo! Heri ya mwaka mpya! Sorry dat ik een hele tijd niets heb geschreven, maar ik heb er gewoon niet zo veel tijd voor tussen al het leuke dingen doen door. Maargoed, hier dus weer een stukje van de afgelopen maand.

12 december kwamen Margot, Sanne en Imke aan in Dar Es Salaam en in drie weken zijn we zo ongeveer heel Afrika doorgecrosst! Naja, bij wijze van spreken. Eerst lekker een paar dagen gechilld op Zanzibar (echt HET perfecte eiland!). Toen naar Moshi, vanwaar we de Kilimanjaro konden zien en toen door naar Arusha, waar ik een sightseeing heb gegeven in een zeer vermoeiende dag. Vanuit Arusha hebben we een vierdaagse safari door Lake Manyara, Serengeti en Ngorongoro gedaan. We hadden een topgids die ons werkelijk alle beesten heeft laten zien. The big 5 netjes afgevinkt en twee van de vier dagen brak in de jeep gezeten! Toen zijn we doorgegaan naar Kenia. Nairobi viel in eerste instantie wel mee, maar toen we om 6 uur ‘s ochtends de bus misten en 2 uur moesten wachten, dachten we daar wat anders over… Voor de kerstdagen zijn we naar een van de meest afgelegen plekjes van Afrika gegaan. In Mbita, een of ander klein gehucht waar de mensen duidelijk nog nooit een mzungu hadden gezien, hebben we onze kerst doorgebracht met wat biertjes, een schraal kerstdiner en een boottripje over Lake Victoria. Op de terugweg naar Nairobi zijn we via Nakuru gegaan, waar we een dagsafari naar Lake Nakuru NP hebben gemaakt en daar heel veel flamingo’s en pelikanen gezien. Toen zat ons tripje er al weer op en op 31 december vlogen mn vriendinnetjes in alle vroegte vanaf Nairobi weer terug naar het koude Nederland en vloog ik naar het warme Zanzibar, om daar oud en nieuw te vieren. Wat overigens echt te gigagaaf was. Een beachparty zoals je ze alleen in films ziet! En mijn nieuwjaarsduik was gelukkig een stuk minder koud dan in Nederland.

Uitgebreide versie:
Oke, ik ga het even een beetje systematisch aanpakken…

11 december ben ik in alle vroegte vertrokken vanuit Arusha naar Dar Es Salaam met de bus. Het regende die ochtend in Arusha, maar hoe verder ik naar de kust ging, hoe meer de wolken verdwenen en hoe meer de bananenplanten veranderden in palmen. Simon (mijn gastbroer) kwam me heel lief ophalen van het station en heeft me een kleine rondleiding gegeven in Dar. Ik heb onder andere zijn universiteit en campus gezien. Ik zal nooit meer klagen over de grootte van mijn kamer in Maastricht, want zij slapen dus met z’n vieren in 9 vierkante meter op twee stapelbedden en moeten ook in die kamer studeren!

12 december kwamen Margot, Sanne en Imke aan in alle vroegte en was ik niet langer meer de ergste mzungu(A). Het was zo gaaf om ze weer te zien. Ik zat in mn kamertje in het hotel en ineens hoor ik 3 Nederlandse stemmetjes en daar waren ze gewoon, zo bizar en leuk:D. Iedereen heel erg bedankt voor alle lieve dingetjes die jullie hebben meegegeven! Vooral mn lichting, super lief! Verder was ik ook heel blij met de bruine boterhammen met kaas en pepernoten die ze mee hadden genomen, heerlijk gewoon:). We zijn meteen gaan ontbijten in een local restaurantje, kippensoep, kip en een gekookte banana (ndizi), jammie… Na een korte rustpauze heeft Simon ons het een en ander in Dar laten zien en zijn we tickets voor de ferry naar Zanzibar gaan halen.

13 december hebben we dus eerst 2 uur op de boot gezeten naar Zanzibar en zijn we meteen lekker verbrand, dag mzungu’s, hoi lobsters! Toen we aankwamen in Stonetown waren er natuurlijk meteen 100 vervelende taxi-negers, maar uiteindelijk hebben we toch een Dalla naar het noorden van het eiland gevonden. Toen we aankwamen in Nungwi moesten we eerst een tijdje door de bushbush lopen en toen kwamen we ineens op het strand. Echt te super cliché perfect paradise beach-achtig; wit zand, blauwe zee en bungalows op het strand! We hebben heerlijk genoten van het zwemmen, wandelen, drinken, eten, kaarten en de ondergaande zon met cocktails! (Margot: “Want je weet het gezegde; mannen die hoog kunnen springen… toch Imke;)).

14 december hebben we een strandwandeling gemaakt (terwijl mama Sanne de was deed en haar nagels vijlde). We kwamen een groepje meisjes tegen waarmee we op de foto gingen en toen we ze 1000 shilling (50 eurocent) gaven renden ze helemaal juichend weg.. Verder hebben we ons fijne ritme van liggen, zwemmen, eten en drinken goed volgehouden en aan het eind van de middag hebben we een mooie snorkeltour gedaan en veel finding nemo vissen gezien in alle kleuren van de regenboog.

15 december zijn we weer naar Stonetown gegaan, waar we een stadswandeling hebben gemaakt met onze gids Margot en haar assistent de Lonely Planet. Aan het eind van de middag terug naar Dar Es Salaam met de ferry.

16 december. We hadden de dag ervoor helaas geen kaartjes meer kunnen kopen voor de bus richting Moshi en dat hebben we geweten. We hebben ongeveer alle offices gezien en toen hebben we uiteindelijk maar gedaan wat de LP ons juist zo afraadde: we zijn het busgebied ingegaan en hebben daar een (veel te duur) kaartje bij de bus gekocht.. Maargoed, we zaten in de bus naar Moshi. Onderweg de Kilimanjaro gezien.

17 december was een dag om heul snel te vergeten! Het begon allemaal heel chill in ons fijne hotelletje (dachten we). Ik was wel een beetje misselijk, maar we zijn toch maar gaan ontbijten en toen we terugkwamen waren Imke’s camera en portemonnee uit onze (afgesloten) kamer gejat… Zij zijn met zn drieen toch maar naar de watervallen gegaan (ik was niet mee, want daar was ik al een keertje geweest), daar is Imke blauwe billen gevallen op het water en heeft ze haar enkel verstuikt. Toen waren ze ook nog eens heel laat terug in Moshi, waardoor we in het donker in de dalla moesten. Aangekomen in Arusha waren er heel veel vervelende taxi-negers die ons weg wilden brengen. We zijn maar in een taxi gaan zitten, maar die wist de weg niet.. Naja, na een flinke omweg toch bij ons hotel aangekomen. Toen zijn we met een andere taxi, met dronken chauffeur, naar mijn huisje gereden en hebben ze mijn familietje ontmoet. We moesten daar ook nog twee tassen ophalen. Dus met die tassen in de taxi op weg naar een restaurantje. Toen we goed en wel boven op het dakterras zaten, trok Sanne ineens ongeveer wit weg… We waren mijn tassen vergeten mee te nemen uit de taxi. Dus Sanne als een gek naar beneden en toen hadden we voor het eerst die dag geluk, aangezien de dronken taxichauffeur gewoon was teruggekomen met de tassen!! Hakuna matata was dus voor een dagje ver te zoeken.. Terug in het hotel snel gaan slapen om deze verschrikkelijke dag maar snel te vergeten.

18 december hebben we een sightseeing gemaakt. Het was een bomvolle dag, maar ik heb ze alles laten zien, mijn ziekenhuisjes, masaaimarket en lekkere restaurantjes. ‘s Avonds zijn we samen met Milou en Signe naar MasaaiCamp geweest en hebben we tot 2.00 staan feesten.

19 december: SAFARI:) Met onze vier katerkopjes werden we in alle vroegte opgehaald en gingen we naar lake Manyara national park. Eerst konden we gelukkig even uitbrakken bij het zwembad van onze camping en toen begon de pret pas echt!
We hebben in 3 uur in het national park zo suuuuper veel gezien:
- kakatoe
- nijlpaarden x 20
- pelikaan x 100
- waterbuffel
Met als hoogtepunt.. (jaja..) de gekruiste giraffen!!! “Oehoeh, daar gaan ze!!”

20 december gingen we door naar het volgende park: Serengeti. We moesten eerst een uurtje of 4 door Ngorongoro en Serengeti heen crossen om bij onze volgende camping te komen. In die 4 uur hebben we veel van de migration van gnoe’s en zebra’s gezien. Verder crossten we wat leeuwen en waterbuffels voorbij waardoor we een beetje geirriteerd waren op de gids, maar dat heeft ie helemaal goedgemaakt! We hadden die middag als doel (vooral voor Margot) om een leopard in een boom te zien.. Nou en die kregen we in drievoud met als klap op de vuurpijl eentje die gewoon lekker op de weg zat te chillen. Verder hebben we gezien:
- leeuwen
- aapjes
- gier
- nijlpaard
4 van The Big 5 check!

21 december begon onze dierenjacht weer in alle vroegte en het was weer top. Het was prachtig om de sunrise te zien over Serengeti NP verder hebben we echt heel veel gave dieren gezien:
- twee vechtende nijlpaarden
- twee mannetjesleeuwen die lekker knuffelden
- cheetah
- leeuwen in een afterdinnerdip naast alleen de ribben van een zebra
- leeuwen op een leeuwenrots als in de lion king
- nijlpaarden
- hyena’s
- olifanten
- stokstaartjes
- zebra’s
- gnoe’s
- giraffes
- maraboes.
Terug bij het kamp hebben we in de keuken bij alle koks gegeten en het op een zuipen gezet met onze gids en kok aan de Konyagi:). We hebben de kok leren boeren bridgen en ons VAB-lied geleerd “Quadripara dames aan de macht, het is de VAB…”.

22 december zaten we dus voor de tweede keer brak in de jeep.. Vandaag gingen we de Ngorongoro Krater even onveilig maken met als grote doel om een neushoorn te zien en dat is gelukt.. Netjes The Big 5 afgevinkt dus! Verder hebben we nog veel flamingo’s en struisvogels gezien en als afscheid ging er nog even een leeuw achter een groepje zebra’s aan! Toen terug naar Arusha waar we een biertje in mijn stamkroeg hebben gedaan met Rose en Milou.

23 decemer zijn we op weg gegaan naar Nairobi, Kenia in een shuttlebus met een vierkantgekapselde busmus. Het ging eigenlijk allemaal heel voorspoedig. In Nairobi werden we door een lieve taxichauffeur opgehaald en naar ons hotel gebracht. ‘s Avonds lekker gaan eten bij carnivoren en daar konden we doen waar we goed in zijn: heel veel vlees eten! Zolang je het vlaggetje op je tafel omhoog liet staan, bleven ze komen met vlees; beef, kip, struisvogelgehakt, ossenballen, krokodil, lam, spareribs etc.

24 december was dag 2 in de categorie akelige reisdagen.. We zouden om 6.00 worden opgehaald bij het hotel, maar alsnog misten we onze bus.. Waardoor we als 4 bange mzungu’s met 4 gigantische backpacks 2 uur op het drukste station van Nairobi hebben gestaan, niet echt een aanrader.. Uiteindelijk vonden we een bus met een gestoorde aap als buschauffeur. Hij had een lapje over de snelheidsmeter liggen, haalde in in bochten, en toeterde dan dat de andere auto’s maar langzamer moesten.. Verder stopte hij onderweg ineens om een levende kip te kopen die uiteraard bij Imke onder de stoel ging. We waren op weg naar Homabay, maar ineens zeiden de mensen dat de chauffeur had besloten naar het zuiden te gaan, dus moesten we uitstappen en vanaf daar met een dalla naar Homabay en vanuit daar weer met een dalla naar Mbita. Maar het was het waard. Zoals de lonely planet had beloofd waren er veel kinderen die naar de dalla kwamen rennen en mensen die heel blij waren ons te zien!

25 december ‘s ochtends naar de kerk omdat het kerst was.. Er kwamen eerst dansende kinderen binnen en toen een ongeveer 80-koppig koor. Er werd heel veel gedanst en gezongen. Heel erge leuke ervaring! ‘s Middags zijn we bij een tentje bij het Lake Victoria gaan zitten en hebben we biertjes gedronken, gekaart en uiteindelijk het schraalste kerstdiner ooit op, maar wel lekkere wijn:). We waren ook nog meegevraagd naar een club midden in Mbita, maar dat was echt heel duidelijk heel erg pauper. Er zat geen dak op en de mensen waren allemaal heel agressief, dus na een drankje maar snel terug naar het hotel.

26 december hebben we een boottrip gemaakt over Lake Victoria. Zonder enkele voorbereiding hebben we lekker puberaal kunnen doen. Vooral toen we een of andere grot gingen bekijken waar we amper met zn 10en konden staan en toen die man doodleuk ging vertellen dat daar vroeger 200 (!) mensen sliepen.. yeah right! Ze waren onze lunch vergeten dus gingen Margot en ik zoals het ons betaamd op zoek naar voer en dat vonden we op een eilandje waar de kinderen duidelijk nog nooit een mzungu hadden gezien. Margot werd van harte geknuffeld en er was een jongentje dat er eens even lekker voor ging zitten om het allemaal te bekijken. Daarna zijn we nog naar een vissersdorpje gegaan, maar dat hebben we nooit bereikt omdat we lollies uit gingen delen en uiteindelijk leken er uit alle hoeken en gaten kinderen te komen.. Op de terugweg kwamen we langs vogelpoepbomen en uiteindelijk konden we concluderen dat we een hele leuke Afrikaanse kerst hadden gehad.

27 december hebben we de dalla terug genomen en vervolgens met dalla’s naar Nakuru gegaan. Onderweg kwamen we door een heel mooi gebied met veel theeplantages. Aangekomen in Nakuru gingen we lekker slapen nadat we de strijd tegen de kakkerlakken hadden gewonnen (naja, Margot en ik dan).

28 december hebben we een dagsafari naar lake Nakuru NP gemaakt. Daar waren veel flamingo’s en pelikanen. Verder kwamen we waarschijnlijk een beetje verwend over (door onze supersafari), maar na de 109345978ste aap, keken we niet echt meer om..

29 december gingen we met een gemotoriseerde driewieler naar het busstation van Nakuru, waar we kaartjes voor de bus kochten en nog even een marktje hebben bezocht. Voordat we de bus ingingen, moesten Sanne en ik nog even naar de wc en op de terugweg kwamen we een Tanzaniaanse vrouw tegen die om mijn wc-papier vroeg. Ik gaf haar uiteraard een stukje, waarop ze zei: “Oh, uh sorry, I think this is not enough, because of my big but” en die had ze! Toen dus met de bus naar Nairobi, waar we in het YMCA sliepen, met zwembad!

30 december was al weer de laatste dag met de VAB. We hebben ‘s ochtends in Nairobi geshopt en toen gezwommen. We hebben onze reis afgesloten met een heerlijk etentje bij een Italiaans restaurant en om 2.00 ‘s nachts werden mn vriendinnen al weer opgehaald om terug naar het koude Nederland te vliegen. Zelf ben ik om 6.00 naar het heerlijke warme Zanzibar gevlogen:).

Sorry voor het gigantische verhaal, maar we hebben ook zoveel meegemaakt!

Xxx heel veel liefs

• 05 Januari 2011 - 14:01

Lotte:

Ben zooooooooooooo jaloers maar het klinkt fantastisch!!!!
    X

• 05 Januari 2011 - 14:29

Winny:

Nou, hier is maar EEN reactie mogelijk...
    BOFKONT!

• 05 Januari 2011 - 15:05

Margot:

Vanuit de chirurgie overdracht: het was mooooooi!! Pos ki chisi, camandisi!

• 05 Januari 2011 - 16:52

Mama:

ik kan na dit verhaal gelezen te hebben, bijna niet meer wachten. Nog 15 dagen en dan zien we elkaar. xxx

• 06 Januari 2011 - 11:59

Lisette:

Echt super vet!! En je lange versie is zeker weer de moeite waard om te lezen! Kus

• 06 Januari 2011 - 14:35

Sanne:

Bah! ik wil terug! in kerkrade regent het, is het koud, breek je je nek door alle sneeuw en ijs! en is de kans dat ik nog een leeuw of leopard tegen kom, zeer klein!
    Geniet van de parelwitte strandjes, en deel nog maar wat snoepjes uit namens ons!
    kus

• 07 Januari 2011 - 22:12

Papa:

Zat ik maar op Zanzibar, Zanzibar Zanzibar. Mijlen hier vandaan aan die mooie oceaan.......
    15, 14, 13, 12.........
    dk
    xxx papa

• 12 Januari 2011 - 11:38

Imke:

Poa ki chisi kama konyagi!!

• 13 Januari 2011 - 10:42

Marleen Van Den Boogaard:

JAMBO MARLEEN,I AM JOE SARUNGI.I REALY DONT KNOW WHAT 2 WRITE 2 U,WISH 2 B UR FRIEND,JUST CHEAK MY PROFILE ON FACEBOOK.ENJOY YOUR STAY IN TANZANIA.

• 17 Januari 2011 - 08:32

Jeannette:

Ben jaloers op je ouders.
    Veel plezier samen.
    Gr.

• 23 Januari 2011 - 10:51

Jeannet Van Groesen:

Hallo Marleen
    Wat fijn dat je pa en ma weer bij je zijn.
    Ik hoop dat ze een goede reis hebben gehad.
    Genieten maar zou ik zo zeggen want die 2 weken zijn zo weer voorbij.
    Ik kijk weer uit naar je verhaal wat je in deze tussentijd weer allemaal hebt meegemaakt.
    Zo te lezen heb je het super naar je zin.
    Groeten uit Den Hout

• 18 Februari 2011 - 10:52

Hester:

Wat vertel je dat toch weer geweldig allemaal moppie! Nog even genieten hoor!

Ik zit nu in Oostenrijk en heb het ook geweldig naar mn zin!

Tot snel lieverd!

Liefs Hes

• 18 Februari 2011 - 10:53

Wim Uit Amersfoort:

Reisverhalverteller, dat zou ook een mooi beroep voor je zijn!
    Geniet ze verder.

• 18 Februari 2011 - 10:54

Thijmen:

je schrijft het echt geweldig op!

En maakt het wel allemaal mee daar.. Ik ben jaloers ;)!

Heel veel plezier daar nog!

Groetjes Thijmen

• 18 Februari 2011 - 10:54

Laurence:

Marlenos! Wat een verhalen weer zeg, supergaaf! Ik ben van gedachten veranderd: ik wil ook op safari! x

• 18 Februari 2011 - 10:55

Niki:

Wooooooooo helemaal super!!! We hebben je ontzettend gemist met de WOF, maar het is goed te weten dat je daar zon top tijd hebt... ENJOY!

• 18 Februari 2011 - 10:55

Rutger:

Hey Marleen!

Wat leuk om je verhaal te lezen. Zo waan ik mezelf ook weer even in het buitenland, in plaats van terug in NL... Have fun nog daar, en dat worden een boel Beursavonden .

x Rutger

• 18 Februari 2011 - 10:56

Bob:

Hee Marlenemans,

Heb alle foto's van Margot bekeken en ben helemaal niet jaloers. Dat hoef ik niet eens, blauw water, witte stranden en dieren op een paar meter afstand...

Veel plezier daar nog!