Zanzibar-Dodoma-Mwanza-Nairobi: Safari njema! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu Zanzibar-Dodoma-Mwanza-Nairobi: Safari njema! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu

Zanzibar-Dodoma-Mwanza-Nairobi: Safari njema!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

30 Januari 2011 | Tanzania, Arusha

Jambojambo allemaal!

Ik ben hier nu al 4 maanden en de teller begint helaas te tikken, het is telkens weer schrikken als ik zie staan dat ik over ongeveer 60 dagen al weer terug ben.. Maargoed, ik doe hard mn best om zoveel mogelijk te zien, te doen en te genieten! Vanuit Nairobi ben ik op 31 december naar Zanzibar gevlogen en heb daar samen met Rose en Signe (2 andere vrijwilligsters uit Denemarken) oud & nieuw gevierd. Er was echt een super groot feest, wat ik alleen nog maar op films heb gezien, daar is de beachparty van Circumflex niets bij;). Weer een hele bijzondere ervaring om zo’n feest in het buitenland te vieren, in 30 graden in plaats van in de vrieskou, in bikini in plaats van in winterjassen en 3 pijlen vuurwerk in plaats van 100.000. Om van dit feest bij te komen zijn we nog een weekje lekker op Zanzibar gebleven en ons ontzettend nuttig gemaakt met niets doen, zonnen, zwemmen, snorkelen en nog meer niets doen! Daarna zijn Signe en ik naar centraal Tanzania gegaan. Eerst een paar dagen Dodoma (de hoofdstad van Tanzania, waar dus geen Engels wordt gesproken) en toen door naar Mwanza, een stadje bij Lake Victoria. Daar zijn we een weekje gebleven en we kwamen erachter dat het regenseizoen in volle gang was daar.. Uiteindelijk zijn we met de bus naar Nairobi gegaan, en die busrit duurde 15 uur! Om 1 uur ’s nachts kwamen we aan in Nairobi waar we door onze taxichauffeur werden opgehaald. Nairobi staat bekend als een van de gevaarlijkste steden van Afrika, maar daar merkten we niet zo veel van.. Totdat we in de Matatu (Dalladalla) zaten en zagen dat er 3 mannen werden doodgeschoten door de politie op straat. We zijn er niet echt achtergekomen wat de reden van deze executie was, maar het kwam er op neer dat alle Kenianen i ieder geval achter de politie staan, want slechte mensen.. die moeten gewoon opgeruimd worden en daar is een gevangenis een hotel voor, dus doodschieten is de beste manier om het koren van het kaf te scheiden.. Verder hebben we ook wel veel leuke en mooie dingen gezien in Nairobi:). 21 januari kwamen spap en smam aan en nu zijn we dus voor 2 weekjes aan het reizen, maar dat vertel ik wel in mn volgende stukje!

Uitgebreidere versie:
Het is waarschijnlijk wel duidelijk dat we ons zeer goed hebben vermaakt op Zanzibar. Het is ook echt een paradijsje! Super blauw water, super wit zand en vooral super veel zon! We ‘sliepen’ de eerste nacht in Stonetown, maar we zijn tegen de avond richting Kendwa – in het noorden - gegaan om daar het nieuwe jaar in te gaan. Er was daar echt een gigantische beachparty en ik heb hier in Tanzania nog niet zo veel wazungu bij elkaar gezien! Ook was het super gaaf dat we meteen een nieuwjaarsduik in het warme zeewater konden doen. We hebben de hele nacht doorgefeest en gedanst, totdat het weer licht werd, want toen konden we pas de Matatu weer terug nemen naar ons hotel in Stonetown. Daar hebben we uiteraard even onze roes uitgeslapen. Een beetje bijgekomen zijn we naar Paje gegaan, in het oosten van Zanzibar. Daar hebben we een paar dagen gerelaxed. Het mooie daar was dat het verschil tussen eb en vloed gigantisch is en dat je dus wanneer het eb is echt 2 km door de zee kunt lopen totdat het een beetje dieper wordt. Na een paar dagen zijn we weer richting het noorden gegaan, waar we nog een aantal dagen in Nungwi zijn gebleven. Een dag zijn we gaan snorkelen bij een eilandje en een super mooi koraalrif, vervolgens vis gegeten die ze tijdens het snorkelen hadden gevangen. Uiteindelijk teruggezeild met zo’n echte ‘dawn’ een houten zeilboot en onderweg kwamen er ook nog even een paar dolfijnen ons begroeten. Dit was dus echt een weekje met veel cliche’s; een paradijsje met witte stranden, palmbomen en blauw water, een gigantische beachparty, snorkelen en dolfijnen etc. Etc.! Kortom het werd dus tijd om weer wat meer ‘local’ te gaan reizen.

En dat hebben we gedaan. Signe en ik zijn dus met de bus naar Dodoma gegaan (8 uur in de bus). Van te voren hadden we van iedereen gehoord dat dat echt niet de moeite waard zou zijn, maar van al die mensen die dat zeiden, was nog nooit iemand in Dodoma geweest. Toen we aankwamen was de eerste indruk inderdaad niet zo geweldig, het regende en er was een vieze modderstroom. De lonely planet had ons goede tips gegeven over hotelletjes en dus zaten we in een verschrikkelijk smerig, schraal en klein hotelletje voor 8000TSH per nacht, dus 2 euro p.p! We hebben in local restaurantjes gegeten, dus dat maakte het budget wat we in Dodoma hebben uitgegeven ook niet echt veel groter. We hadden gehoord dat er een trein zou gaan van Dodoma naar Mwanza, maar die bleek niet meer te rijden, we konden wel naar het zuiden als we wilden.. Dan maar weer met de bus. Deze busdag was echt weer hels. De bus vertrok netjes om iets over 7, maar de rit duurde bijna 12 uur. En aangezien je normaal eten kan kopen uit het raam van de bus hadden we niets gekocht en ook niet ontbeten. Maar omdat we werkelijk alleen maar door de middle of nowhere reden, was er de hele rit niemand die ons iets van eten wilde verkopen! Weer een budgetdagje dus. Aan het eind kwam de bus-conducteur-achtig-mannetje naast Signe en mij zitten en maakte even duidelijk dat ie wel met mij wilde trouwen. Toen Signe de grap maakte dat ie me kon kopen voor 100 koeien, kreeg ik zijn vriend aan de telefoon die zei dat ie wel 100 koeien had.. oeps, dankjewel Signe!

In Mwanza aangekomen zijn we in een iets beter hotelletje gaan slapen, maar nog steeds best ‘local’. In 5 dagen hebben we de hele stad wel gezien. Naja eigenlijk in 3 dagen al wel, want er was gewoon niet zo veel te doen. Het uitzicht over het meer is natuurlijk prachtig en ook de Bismark Rocks (groepje stenen in het water) was wel mooi om te zien, maar daar kan je geen hele week mee vullen! Toen zijn we de laatste twee dagen dus maar lekker op terrasjes gaan zitten en heeft Signe ongeveer 6 huwelijksaanzoeken gekregen van mensen die gewoon langsliepen.

Uiteindelijk dus met de bus naar Nairobi, wat 15 uur duurde (in totaal hebben we dus in 2 weken 35 uur in de bus gezeten!). Nairobi viel dus weer alles mee. We zijn een dagje naar het Karen Blixen museum geweest (zij heeft het boek Out of Africa geschreven) en toen ik vroeg waarom zij nou zo bekend was.. was het antwoord uuhm, ja gewoon omdat ze zon rotleven had. De volgende dag gingen we naar het David Sheldrick Trust Park, een soort van weeshuis voor olifanten. Op weg daarnaartoe zagen we een super grote file en drie mannen op de weg liggen. Toen we drie schoten hoorde, werd wel duidelijk dat het niet zulke lieve mannen waren die op de weg lagen en dat ze nu dood waren. We zijn er niet echt achtergekomen wat de reden van deze executie was, maar het kwam er op neer dat alle Kenianen i ieder geval achter de politie staan, want slechte mensen.. die moeten gewoon opgeruimd worden en daar is een gevangenis een hotel voor, dus doodschieten is de beste manier om het koren van het kaf te scheiden.. Toch maar door naar het olifantenweeshuis, wat heel leuk was. Ze vangen daar dus de olifanten op die op de een of andere manier geen ouders meer hebben, ze laten die dieren opgroeien in dit parkje en als ze dan oud genoeg zijn worden ze teruggezet in het National Park waar ze vandaan komen. Ook zijn we naar de bioscoop geweest in Nairobi naar “The Tourist”. De film leek op een soort van film uit de oorlog ofzo, want er zaten van die strepen door, de kleuren waren niet echt optimaal en het geluid liep een halve seconde achter, maar we moeten natuurlijk alles meemaken hier en de film was best goed!

Aan het eind van de week, op 21` januari kwamen spap en smam al weer aan :). Ze blijven hier nog een weekje en dan zal ik wel weer even een stukje posten over hoe mn lekkere Hollandse ouders Afrika hebben overleefd. Tot nu toe vermaken we ons prima. Mama zei gister zelfs dat ze het idee had dat ze hier al een maand was in plaats van een week, veel nieuwe indrukken dus.

Tot snel xxx liefs marleen

• 30 Januari 2011 - 15:19

Lotte:

Nice Leentje.. veel gereisd maar het klinkt allemaal top! X

• 30 Januari 2011 - 17:22

`wim En Nanny:

doe de groeten aan je spap en smam, en wij zijn benieuwd naar hun reisverhalen... kijken of ze die van jou kunnen overtreffen! Zal niet meevallen...

• 30 Januari 2011 - 18:29

Laurence:

Veel quality-bus-tijd inderdaad maar ook veel spannende verhalen hoor! En ik lag helemaal dubbel over je anekdote met huwelijkaanzoek en 100 koeien :) geniet van de tijd met je ouders en ik wacht met smart op je volgende verslag!
    Liefs

• 31 Januari 2011 - 09:31

Sanne:

Ben blij dat oud en nieuw zo vet was! Hier was het maar bitter koud. Nog bekenden tegengekomen in Kendwa...? Ik neem aan dat het nu super is met je ouders, ben benieuwd naar je volgende verhaaltje! Geniet er lekker van, want het is zo voorbij!
    kus

• 31 Januari 2011 - 15:46

Henk Willy Rick Bram:

wouw wat maak je toch een hoop mee doe je pap en mam maar de groeten, houdoei

• 31 Januari 2011 - 18:50

Lisette:

Klinkt goed allemaal! Alleen het rechtssysteem is toch wat anders.. en jammer dat daar jullie weg voor misbruikt moest worden..

Veel plezier met je ouders! Kus

• 01 Februari 2011 - 18:43

Hester:

Wat een verhalen weer zeg!! Veel plezier nog met je ouders! Liefs Hes

• 04 Februari 2011 - 16:38

Jeannette:

Ik weet niet zo goed wat ik hier nou weer op zou zeggen. Het is allemaal heel indrukwekkend.
    Ben benieuwd naar de verhalen van je ouders. Voor ons is 2 maanden nog erg lang. Ben heel benieuwd als je terug bent. groetjes uit het zuiden.

• 05 Februari 2011 - 21:19

Sylvia, Tante:

Hee Marleen, met je hollandse ouders in de pleen....ik heb wel eens gehoord van de lonely liar ipv de lonely planet. Had ik je moeten vertellen. Ik ga je pa en ma bellen want ben zeeeeer benieuwd naar hun ervaringen. Voor jou nog maximaal inhaleren.....geniet ervan, liefs sylvia

• 15 Februari 2011 - 09:47

Marion:

Hallo Marleen,
    ik heb prachtige foto's gezien bij jouw ouders (die het ook helemaal geweldig vonden). ik heb nu wel een goede indruk van Tanzania en Kenia. het ziet er geweldig uit. ik zou ook wel een weekje of 2 op Zanzibar willen vertoeven. de keting was erg mooi die je voor mijn verjaardag uitgezocht had. ik wens jou nog een fijne tijd toe, geniet ervan. Liefs Marion en de rest van de familie