Wipneus en Pim in Afrika (oftewel spap en smam in - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu Wipneus en Pim in Afrika (oftewel spap en smam in - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu

Wipneus en Pim in Afrika (oftewel spap en smam in

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

17 Februari 2011 | Tanzania, Dar es Salaam

Goed, op vrijdag 21 januari kwamen spap en smam aan in Nairobi. Samen met Signe ben ik ze op gaan halen van het vliegveld en we hadden de hele avond nodig om bij te kletsen! In twee weken hebben we een reis gemaakt van Nairobi naar Zanzibar en onderweg heb ik mn reisleidster-skills verbetert en geprobeerd om ze alles te laten zien wat ik wist. Vooral het contrast van luxe en het echte Afrikaanse leven was weer opvallend en indrukwekkend. In Nairobi zijn we naar een giraffenopvangcentrum geweest, waar we hebben getongd met een giraffe ook zijn we weer naar Carnivore geweest (het vleesrestaurant). In Arusha heb ik geprobeerd om mijn leven van 2,5 maand in ongeveer 2,5 dag te laten zien, inclusief de ziekenhuizen, gastgezin en masaaimarket. Vanuit Arusha hebben we een 4-daagse safari gedaan door Lake Manyara, Ngorongoro en Serengeti National Parks. De big five weer afgevinkt en vooral heel veel foto’s gemaakt! Na de safari zijn we naar Moshi gegaan, waar we het meest prachtige uitzicht op de Kilimanjaro hadden. Vanuit Moshi zijn we in een keer doorgegaan naar Zanzibar, wat nog even stressen was aangezien de bus om 15.30 aankwam in Dar Es Salaam en de ferry aan de andere kant van de stad om 16.00 zou vertrekken. Op dat moment vond vooral mama dat ze in Tanzania wel zeggen dat ze polepole (langzaamaan) zijn, maar dat dat eigenlijk onzin is, omdat het nog best wel veel stressen is, vooral als er vervelende taxinegers in de buurt zijn. Dit hebben we dus even goedgemaakt met 4 dagen Zanzibar. Vanuit daar zijn ze naar Nairobi gevlogen en met 8 uur overstaptijd door naar Amsterdam.
Ik zit op dit moment in Dar Es Salaam voor een cursus Kiswahili, maar daar vertel ik de volgende keer wel over.

Uitgebreidere versie:

Hoofdstuk 1: Wipneus en Pim bezoeken de giraffen
Om 19.00 kwamen smam en spap aan op Nairobi Airport. Het was echt geweldig om ze weer te zien na 4 maanden! We hadden dan ook heel de avond nodig om bij te kletsen over vanalles en nog wat. De volgende dag zijn we naar een giraffenopvangcentrum geweest (in een wijkje net buiten Nairobi). Daar vangen ze giraffe op en zorgen ze dat ze niet uit sterven, ook is het een centrum voor educatie. Vooral klassen van de lagere school komen langs om te leren over giraffes en andere beesten in de national parks. Dat is weer eens wat anders dan de lessen die wij bij biologie krijgen over de zilvermeeuw en de huismus. In dit centrum was een groot platform vanwaar je de giraffes kon voeren. Signe had het goede idee om een stukje voer tussen haar tanden te doen, waarop de giraffe een lekkere lik over haar mond gaf. Daarna konden wij het natuurlijk ook niet laten om even te kussen met een giraffe! ‘s Avonds lekker gegeten bij Carnivore (het restaurant met vele soorten vlees en het vlaggetje op de tafel). De eerste keer in een dalladalla met spap en smam was echt helemaal geweldig. Ze wisten niet wat hen overkwam de eerste keer, maar gelukkig raakten ze er al snel gewend aan!

Hoofdstuk 2: Wipneus en Pim in de bus
We zijn met een shuttlebus van Nairobi naar Arusha gegaan. Gelukkig kon deze chauffeur een beetje rijden en kwamen we goed en op tijd aan in Arusha. Onderweg hebben we veel mooie dingen gezien, vooral veel uitgestrekte landschappen en aan het eind natuurlijk de Mt. Meru! Maar ook zagen we weer veel indrukwekkende dingen, vooral de masaaivillages, met hutjes gemaakt van klei en bananenplanten langs de rand van de weg en kinderen die naar de bus komen rennen voor een snoepje. In Arusha heb ik voor het eerste echt ruzie gemaakt met een Tanzaniaan, uiteraard een taxichauffeur die meer geld wilde dan dat ie van te voren vroeg. Nou, dat hebben we hem mooi niet gegeven.

Hoofdstuk 3: Wipneus en Pim op stap met de reisleidster
De volgende dag zat bomvol; Eerst naar SOKO, om te betalen voor de safari en om de laatste dingetjes af te spreken, toen naar de Masaai-markt, waar smam en ik lekker onze gang konden gaan, terwijl papa op zoek was naar de Big5 in hout (die ik uiteindelijk allemaal voor hem heb afgedingd, anders waren ze toen al meteen failliet geweest!). Nadat we chapatti hadden gegeten in een local restaurantje zijn we met de dalladalla naar het weeshuis waar Signe werkt, geweest. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat dit het meest indrukwekkende was van de reis met spap en smam door Afrika. Er woonden 13 meisjes in het weeshuis, maar de week voordat wij er waren, werden er twee opgeeist door een Masaaivillage waar ze eigenlijk vandaan kwamen. Dus zij waren voorgoed terug naar hun Masaaivillage. Op zich klinkt dat natuurlijk heel goed dat kinderen teruggaan naar waar ze zijn geboren, maar dat is in dit geval wel anders; Deze twee meisjes zijn 12 jaar en dat is in Masaaivillages de leeftijd om uitgehuwelijkt te worden. Wat er dus is gebeurd, is dat de Masaaistam waar ze vandaan kwamen hun op hebben geeist, omdat ze geld wilden verdienen. Zodra ze deze meisjes uithuwelijken, moeten de families van de jongens waarmee ze trouwen betalen (in de vorm van koeien of ezels). De andere meisjes in het weeshuis waren er nog best wel een beetje van ontdaan en vooral de “mama” van het weeshuis vond het heel erg, maar er is gewoon niets aan te doen. We hadden wat cadeautjes bij voor de meisjes en daar waren ze allemaal heel blij mee. Toen gingen ze ineens allemaal bij elkaar staan en begonnen ze liedjes te zingen voor spap en smam, ‘t was echt zoo indrukwekkend! Je voelt je echt een stomme tourist en luxe persoon als je in zo’n weeshuis bent. We hebben het een en ander daar achtergelaten, zodat ze de komende maand weer kunnen eten en vanaf nu hebben we in ieder geval een goed doel om te steunen!
De volgende dag gingen we weer verder met de rondleiding door Arusha. We hebben de ziekenhuizen bezocht waar ik heb gewerkt. In St. Elizabeth liet de verpleger Jon gewoon zonder blikken of blozen de patient en de andere vrijwilligers achter om ons een zeer uitgebreide rondleiding te geven. Het was wel heel raar om nieuwe vrijwilligers op mijn plekje in de ziekenhuizen te zien, maarja. Verder hebben we die dag wat algemene dingetjes gedaan, zoals bustickets gekocht, langs het kantoor van Projects Abroad en mama en ik hebben heel veel stofjes gekocht! Uiteindelijk zijn we ook nog even langs mijn gastgezin gegaan, waar we Angel, Wilson en Wilness blij hebben gemaakt met stuiterballen en snoepjes. Brenda nodigde ons uit voor dinner na de safari.

Hoofdstuk 4: Wipneus en pim op safari
Safari was weer helemaal geweldig. We hadden dezelfde kok als met de VAB (QP, voor een hilarisch filmpje :) facebook; Quadripara, dames aan de macht!). De big5 nog een keertje gescoord :) . De eerste dag gingen we dus naar Lake Manyara, wat en beetje tegenviel in verhouding, omdat ik met de meiden zo was verwend natuurlijk. Maar toch veel giraffe en olifanten gezien, en uiteraard de prachtige natuur. De tweede dag op weg naar de Serengeti. Toen we dit park aan het doorcrossen waren, zagen we zo veel gave dingen dat Jon (de gids) besloot dat we maar beter meteen op gamedrive konden met een volgeladen wagen, met tent en al! Heeeel veel olifanten gezien, veel leeuwen, een luipaard, cheetah’s met jonkies, giraffe, zebra’s etc. etc.! ‘s Nachts werden we wakkergehouden door hyena’s die de prullebakken kwamen plunderen (al klonk het alsof er een nest leeuwen aan de gang was de hele Serengeti af te breken) en toen we op de campsite van Ngorongoro krater aankwamen stond er een olifant midden op de campsite uit het reservaat water te drinken, tja.. dat is pas safari! Verder ben ik er dus achter gekomen dat de Ngorongoro krater eigenlijk heel leuk is (zonder kater..), ik werd vooral heel blij van een gapend nijlpaard in de hippopool! Ook de neushoorns waren dit keer beter te zien. We hadden er eerst 2 van veraf gezien en na een tijdje gaf smam de moed al op “ja die neushoorn van dichtbij kunnen we wel op onze buik schrijven…” en tadaaaaa, daar was ie ineens, van nog geen 10 meter afstand!

Hoofdstuk 5: Wipneus en pim gaan naar de Watervallen
Na de safari zijn we naar Moshi gegaan (het stadje onder aan de Kilimanjaro). ‘s ochtends vroeg kwamen we er aan en ‘s middags zijn we naar de watervallen gegaan. Het was een hele mooie wandeling met als afsluiting een lekkere verfrissende duik! Onderweg ook heel veel mooie planten gezien en onze gids liet ons allerlei gewassen ruiken die daar gewoon in het wild groeien: eucalyptus, limoen, mango, thee en sinaasappel. Het was overdag best wel bewolkt, waardoor we de Kilimanjaro niet konden zien. Maar toen we tegen de avond een duik namen in het zwembad bij het hotel, schoven de wolken mooi opzij en konden we de Kilimanjaro vanuit het zwembad bekijken!

Hoofdstuk 6: Wipneus en pim gaan naar het strand
We hebben onze reis afgesloten met een paar dagen Zanzibar en dat hadden we wel nodig na al dat gestress, toch mama?! We hebben hier dus vooral veel uitgerust. Verder zijn we nog een dag gaan snorkelen, het blijft leuk om een aquarium in real life te zien :) . Uiteindelijk zijn smam en spap op zaterdagmiddag vanaf Stonetown terug naar Nairobi gevlogen en vanuit daar na 8 uur overstaptijd terug naar Holland. Ik ben zelf nog een dagje langer op Zanzibar gebleven, om even een feestje mee te pikken. Ik hoefde toch pas maandag in Dar Es Salaam te zijn voor mn cursus Kiswahili.

Samenvatting: Het was geweldig dat ze langskwamen en we hebben super veel mooie en leuke dingen gezien en gedaan. Het enige wat jammer was, was dat Hans er niet bij was, ik mis je hoor!

Zo, dat was het weer voor vandaag, nu allemaal tandjes poetsen en naar bed, want morgen is er weer een nieuwe dag!

Xxx Marleen de reisleidster

• 17 Februari 2011 - 14:33

Noortje:

Marleen!!!
    Wat n verhalen heb je allemaal:D Erg leuk om te lezen (ps. ik heb een hoop bij moeten lezen, maar lig inmiddels weer op schema:P). Ook echt vet dat je ouders langs zijn gekomen. Ik zou trouwens ook wel zin hebben in een dagje Zanzibar:D Verschil moet er zijn he!
    Veel plezier nog...XX Noor

• 17 Februari 2011 - 15:52

Lotte:

Leentje, nice nice nice!!!! Zal ik dan maar de groetjes doen aan je broertje? Ik zie hem volgende week al ;) XX

• 17 Februari 2011 - 17:19

Wipneus Of Pim:

een leuke samenvatting van onze reis,
    wij genieten nog volop na van alles.

• 17 Februari 2011 - 19:40

Lisette:

Hee Marleen! Wat een belevenissen allemaal zeg, leuk om over te lezen! En super dat je ouders op bezoek zijn geweest. Succes met je Kiswahili! XX

• 18 Februari 2011 - 13:52

Hester:

Wat een heerlijk verhaal Boogaardus! Ik kan niet wachten tot je me weer alles in real life kunt vertellen! Liefs Hes

• 18 Februari 2011 - 14:09

Sanne:

Zooo jaloers! ik wil ook nog een cheetah en een luipaard en olifant naast mijn tent hebben!! Maar ben ook wel weer blij als je terug bent (hopelijk op de antoon lipkensstr)
    Kus

• 20 Februari 2011 - 15:12

Imke:

Babycheetah's! Safari verveelt ook nooit ;) xx

• 21 Februari 2011 - 17:44

Jeanette Van Groesen:

Hallo Marleen
    Je pa en ma vertelde me dat jij een geweldige reisleidster was.
    Zal wel weer even wennen zijn zo alleen.
    Nog veel plezier daar en wij gaan ons voorbereiden op de carnaval ALAAAF

Groetjes van Fam. v. Groesen

• 08 Maart 2011 - 11:38

Laurence:

Hey marleen!

Sorry dat ik nu pas tijd had om even rustig je verhaal te lezen, maar het was weer indrukwekkend hoor! Lijkt me heerlijk om je papa en mama weer even gezien te hebben en natuurlijk een hele ervaring om samen zo'n reis te maken aan de andere kant van de wereld :) Ben benieuwd hoe het op je talencursus gaat! Succes!

Dikke kus