Kujifunza Kiswahili - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu Kujifunza Kiswahili - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Marleen Boogaard - WaarBenJij.nu

Kujifunza Kiswahili

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

11 Maart 2011 | Tanzania, Dar es Salaam

Mambo rafiki yangu na familia wangu, habari? Mimi ni nzuri sana.
Mtoka februari saba mpaka februari ischirini na tano nilijifunza Kiswahiil ndani Dar Es Salaam. Wiki kwanza nilikaa YWCA, lakini wiki pili ma tati nilikaa Slipway katika familia Kiingereza. Wiki kwanza tulijifunza salama, kujitambuliza, numba na amri. Huu wikiendi nilikwenda Stonetown na Rose na mbili wasichana wengeni. Tulipenda "sauti za Busara Zanzibar" sana! Wiki mbili mwisho nilikaa familia Wells Uslipway. Tulijifunza Kiswahili sana, lakini pale ni wingi kujifunza.

Uitgebreide versie:
Oke, de strekking van de samenvatting was dus dat ik een cursus Kiswahili heb gedaan in Dar Es Salaam, dat ik veel heb geleerd, maar dat ik het nog niet vloeiend kan spreken helaas.
Spap en smam vertrokken uit Zanzibar op zaterdagochtend 6 feb. Ik ben toen met mijn backpack over het strand gaan lopen naar het volgende plaatsje, Kendwa, waar ik nog naar een beachparty ben gegaan. Vanaf maandag begon dus mijn cursus Kiswahili. De eerste week heb ik in het YWCA gewoond, maar toen vroeg een vrouw die ook de cursus aan het volgen was, of ik geen zin had om de laatste 2 weken bij haar gezinnetje in Slipway (wijk van Dar waar de cursus was) wilde komen wonen. Vrijdag heb ik dus mijn backpack verhuisd en toen weer op weg naar Zanzibar (voor de 4e keer!), waar van woensdag t/m zondag een gigantisch Afrikaans festival plaatsvond. Het was in Stonetown in het Oude Ford. De entree was 5000 shilling (2,50 eur), wat betekende dat er ook heel veel locals waren naast alle wazungu. Rose was er al samen met twee andere meiden (Abby uit Australie en Anika uit Canada en met ons Denemarken en Nederland vormden we een goeie "fruitsalade").We hebben ons prima vermaakt; de muziek was gewoonweg briljant, iedereen was aan het dansen en de sfeer was helemaal super. Dit resulteerde er wel weer in dat ik die zondag opnieuw brak in de ferry terug naar Dar zat, maargoed, het was het waard!!
De laatste twee weken van de cursus verliepen dus iets anders dan ik van te voren had verwacht. Ik moest even wennen aan alle luxe die ik ineens weer had na 4,5 maand schrale hostels. De familie hadden gewoon airco!! en een tv!! en een computer!! en ik had een badkamer!! Oftewel, 2 weekjes weer westers leven. Het beviel me wel prima, maar stiekem ben ik blij dat ik nu weer in een hostel zit ergens in een of ander raar Afrikaans dorpje, zonder warm water en zonder elektriciteit... (ja ik weet het, ik ben een raar kind). Maargoed, ik heb in die twee weken veel van Dar Es Salaam gezien en veel spelletjes gespeeld (aangezien ze een zoontje van 13 hadden die het liefst heel de dag kaart). Zij waren zelf net verhuisd van Zuid Afrika naar Tanzania en woonden hier nu sinds begin januari. Ze waren echt super gastvrij, echt super om zulke mensen te ontmoeten! In het tweede weekend ben ik met ze mee geweest naar een of ander strandje, waar we schildpadden zagen die uit de eitjes kwamen en naar de zee liepen, superschattig! Ook leuk, aangezien ik in Costa Rica had gezien hoe de eitjes werden gelegd en nu hoe de schildpadjes eruit kwamen!
Na de cursus ben ik nog 4 dagen bij de familie gebleven omdat Rose op maandag weer naar Dar kwam en haar vriendinnetje (Pernille) die nacht aan zou komen met het vliegtuig op Dar Es Salaam Airport.
Zo, dat was het weer eventjes voor nu. Over 2 weekjes kom ik al weer naar huis, ik kreeg gister een mailtje van mama dat ze er naar uitkeken, ik zou zo nog 6 maanden kunnen blijven, maargoed, life's a bitch. En stiekem heb ik wel weer een beetje zin in peeenstamp en verse worst!
Ik zit nu trouwens in Zambia, maar daar vertel ik in mn laatste stukje wel over!

xxx liefs Marleen, kwa heri!

  • 11 Maart 2011 - 09:45

    Ivar:

    Tot over 2weekjes! Ik verheug me ook wel op je terugkomst!:D

    x

  • 11 Maart 2011 - 09:51

    Lotte:

    Whahahahaha, dit is echt het kortste verhaal dat je tot nu toe hebt getypd! Schatje, ik mis je en ik ben echt dolblij dat je over twee weekjes weer thuis bent. Had je gister nog gesmst, maar als je thuiskomt vertel ik je alles weer. Veel plezier nog de komende tijd en geniet ervan, nog maar eventjes (ah wat een onwijze tante-opmerking is dit)!
    Veel liefs XXX

  • 11 Maart 2011 - 15:04

    Aniek:

    life's a bitch? zonder jou wel ja! dus kom maar snel thuis! ik heb je weer gemist met carnaval :)

  • 11 Maart 2011 - 15:24

    Winny:

    Hoi Marleen.
    Klinkt allemaal weer heerlijk, maar we zijn niet anders gewend van jou. Wist je al dat je ome Chris ook op t punt staat naar Afrika te gaan? As maandag vertrekt hij voor twee maanden naar Pointe Noire in de Franse Congo. Dan een maand vrij en dan weer twee maanden.etc etc. Ik mag thuis blijven, haha. Jammer.
    Liefs en nog veel plezier je laatste weken daar!
    Winny

  • 11 Maart 2011 - 17:39

    Hester:

    Geniet er nog maar even van moppie! Tot snel! Liefs Hes

  • 11 Maart 2011 - 18:01

    Lisette:

    Komt er toch nog een einde aan je reis.. Maar het is een goed teken dat je je daar ook nog goed vermaakt! Bereid je maar vast voor op veel kou, maar net niet koud genoeg voor peenstampot.. Maar die zullen je ouders vast wel voor je maken als je daar zin in hebt ;-).
    Geniet van je laatste weekjes en een goede terugvlucht alvast. Laat maar horen als je t.z.t. een keer richting Maas komt!
    Dikke kus

  • 11 Maart 2011 - 18:35

    Henk Willy Rick Bram:

    nou marleen wij kijken er ook naar uit dat je terug komt ook al zien we je niet vaak toch weer goed dat je op nederlandse bodem komt ha haa ahaa, leuk verslag weer om te lezen groetjes en kusjes

  • 11 Maart 2011 - 19:05

    Mzungu Papa:

    Jambo Marleen!
    zuri fuppi hadithi !
    k n (kwaheri ng'ombe)
    iman kus
    mzungu papa

  • 11 Maart 2011 - 19:45

    Lieke:

    Klinkt goed!!! Geniet nog maar van je laatste 2 weken!!

    Xx

  • 13 Maart 2011 - 17:19

    Jeannette:

    Nog even en dan ben je er weer. Ben erg benieuwd naar je. Limburg is ook leuk hoor. Groetjes

  • 14 Maart 2011 - 13:08

    Milou:

    Heeey Dada!
    Ik ben vreselijk jaloers op je! Ik wil terug!!! Geniet daar nog ff heeel erg hard! Ik kom snel langs in Maastricht als je terug bent! xxxx

  • 17 Maart 2011 - 14:20

    Laurence:

    Ik ben wel heel benieuwd hoe je die maffe woorden uitspreekt :P Je mag ons wel een snelcursus Kiswahili geven als je weer terug bent! Enjoy! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Marleen

Actief sinds 16 Sept. 2010
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 23984

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 26 Augustus 2015

Dokter in Suriname

24 Augustus 2012 - 20 Oktober 2012

Indonesia

30 September 2010 - 26 Maart 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: